Jak zorganizować pracę zdalną w domu?

W związku z obecną sytuacją pewnie i Ty pracujesz zdalnie. I choć możliwość rozpoczęcia pracy 10 minut po pobudce, jeszcze w piżamie i szlafroku początkowo wydawała się prawdziwym darem, po pewnym czasie zaczyna męczyć. Warto zatem nieco usprawnić funkcjonowanie domowego biura. Poniżej dowiesz się, na co zwrócić szczególną uwagę, organizując przestrzeń do pracy.

Wybierz odpowiednie miejsce

Ogromną zaletą pracy w biurze jest przede wszystkim jasno zorganizowana przestrzeń, w której wszystko ma swoje miejsce, a każdy ma własne stanowisko. Jednak z odrobiną samozaparcia podobny efekt możesz osiągnąć we własnym domu. W związku z tym, że podczas pracy zdalnej możesz mieć problemy z jasnym oddzieleniem przestrzeni służącej do wypoczynku od tej dedykowanej pracy, warto zadbać o stworzenie czegoś na wzór własnego gabinetu. Jeśli akurat dysponujesz wolnym pokojem – problem z głowy. Jednak w przeciwnym razie postaraj się zaaranżować choćby własne biurko. Ustawiony w kąciku salonu lub sypialni mebel pomoże Ci przełączyć się na tryb pracy. I choć praca z łóżka brzmi zachęcająco, po pewnym czasie może negatywnie odbić się na zdrowiu – unikaj jej więc jak ognia.

Abcd(e)rgonomii

Przeciętnie w pracy spędzasz około 8 godzin. Oczywiście czasami zdarzają się nadgodziny, ale dla jasności trzymajmy się średniej. Aby ta część dnia mijała Ci przyjemnie, należy zadbać o odpowiedni dostęp do światła. Dzięki temu unikniesz bólów głowy związanych ze zbyt długim wytężaniem wzroku oraz zminimalizujesz wrażenie senności. Poza odpowiednią lampką biurową należy też ustawić biurko w bliskim sąsiedztwie okna. Światło padające z boku lub z góry zapewni Ci odpowiednią widoczność.

Organizacja czasu

O organizacji czasu w biurze mówiono i pisano już wiele, jednak praca w domu rządzi się własnymi prawami. Każdy dzień pracy zdalnej warto rozpocząć od stworzenia wspólnego planu pracy z pozostałymi pracownikami. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której kilka osób zajmuje się tym samym projektem. Poza tym dobrze jest z góry ustalić godziny posiłków. Jest to nie tylko źródło motywacji, ale też sposób na zaplanowanie pracy, na przykład ustal, że przed obiadem lub lunchem musisz zakończyć odpisywanie na maile.

Miłe dodatki, które nie są konieczne, ale sprawiają radość

Pracując w domu możesz sobie pozwolić na nieco większą swobodę, więc dlaczego by z niej nie skorzystać? Jedną z rzeczy, która pomaga większości osób w czasie pracy, jest muzyka. Niestety podczas pracy w nieco większym towarzystwie wybór odpowiedniego utworu to nie lada wyzwanie. Właśnie dlatego podczas pracy w domowym zaciszu, zadbaj o odpowiednią atmosferę. Do wykonywania zadań wymagających skupienia najlepiej sprawdza się jazz lub muzyczne kompozycje na pianinie. Tego typu utwory wprowadzą Cię w dobry nastrój i umilą czas spędzony w pracy.

Poza atmosferą warto również zadbać o niwelację czynników stresujących. Należą do nich przede wszystkim porozrzucane papiery i dokumenty, które często spędzają nam sen z powiek. Zadbaj o odpowiednie segregatory i szafki, które pomogą Ci utrzymać przestrzeń w czystości. Utrzymuj też stale granice i opowiedz o nich domownikom – przecież to, że pracujesz z domu, nie sprawia, że będziesz sprzątać, gotować czy odbierać paczki. To Twój czas skupienia – zadbaj, by jak najlepiej go wykorzystać!

Podobne artykuły

Komentarze